Waarom een botanische illustrator worden het waard is
Nadat Esmée Winkel Biologie had gestudeerd aan Universiteit Leiden, legde ze zich toe op de master Scientific Illustration. Sindsdien heeft ze met haar werk meerdere prijzen gewonnen, waaronder drie gouden medailles van de Royal Horticultural Society in Londen.
Op haar zachtaardige en oprechte manier, praat Winkel over haar filosofie: hoe ze steeds naar richting haar doelen toewerkt, waarom planten een speciale plek in haar hart hebben en hoe klimaatverandering haar favoriete wezens beïnvloedt.
Botanische illustraties hebben een lange geschiedenis in Leiden. Het Rijksherbarium, opgericht in 1829, huurde al illustrators in om plantensoorten vast te leggen. Botanische beschrijvingen gaan vaak vergezeld met een gedetailleerd afbeelding, zodat de lezer niet alleen kan voorstellen hoe de planten eruit zien, maar ze ook echt kan zien. Vandaag de dag is de collectie onderdeel van het Naturalis Biodiversity Center. De collectie is zo'n 5,7 miljoen plantensoorten rijk.
Winkel is verantwoordelijk voor het creëren van de traditionele botanische tekeningen. Het hebbdn van zo’n permanente positie als wetenschappelijke illustrator is bijzonder. Winkel beseft dan ook hoeveel geluk ze heeft met deze baan. Maar, zodra je meer weet over haar levensopvatting en werkhouding, realiseer je snel dat geluk niet de hoofdreden is van haar succesvolle carrière.
Dichtbij haar hart
Als we vragen naar haar kijk op hoe je de engste keuze van je leven moet aanpakken (we hebben het hier natuurlijk over je beroepskeuze), benadrukt ze het belang van optimisme. Ze weet dat er lastige keuzes gemaakt moeten worden en raadt aan om niet bang te zijn om stil te staan en de opties af te wegen. In haar ervaring zijn er vaak meer kansen dan je denkt, vooral als je bereid bent ernaar te zoeken. Als je bijvoorbeeld geïnteresseerd bent in onderzoek, maar niet een onderzoeker wil worden, dan zijn er heel veel andere manieren om met of voor onderzoekers te werken. Natuurlijk is wetenschappelijk illustreren door een voorbeeld van. Als wetenschappelijke illustrator is Winkel nog steeds betrokken bij actueel onderzoek, maar hoeft ze niet zelf in het laboratorium te staan.
Winkel koos voor het vak omdat deze keuze het dichtst bij haar hart lag en ze is nog altijd blij met haar keuze. Er zullen altijd uitdagingen zijn, welk pad je ook kiest, en Winkel vertelt dat ze zelfs nu nog steeds moeilijkheden heeft. Daarom is volgens haar de enige manier vooruit om “er echt voor te gaan” en je hart in je keuze te stoppen. Wil je voorkomen dat je vast komt te zitten in ontberingen? Dan geeft Winkel de tip om kleine doelen te stellen en je bewust te zijn van al je prestaties. Haar plantenaanbidding heeft voor de kunstenaar vast ook een rol gespeeld in het overwinnen van obstakels.
Die aanbidding kwam het meest naar voren toen we vroegen naar haar favoriete plant. Na een lange, serieuze overweging, gaf ze op en zei ze verontschuldigend: “Nee, sorry. Ik weet het niet, ze zijn allemaal leuk!” Winkel waardeert planten niet alleen voor hun schoonheid, maar ook voor de verhalen achter ze. Enthousiast vertelt ze over de complexe bestuivingsecologie van de paranoot, een voedingsrijke traktatie uit Zuid-Amerika. Deze boom heeft de orchideeënbijen nodig voor bestuiving, maar de bijen hebben de boom weer nodig voor hun reproductie.
De schoonheid van planten
Winkel gelooft dat planten meer gewaardeerd zouden moeten worden, omdat ze belangrijk zijn voor de overleving van vele organismen op aarde en ze een doorslaggevende rol spelen in klimaatregulatie. Via haar werk hoopt ze de schoonheid en verhalen van de planten over te brengen, zodat meer mensen ze op prijs stellen en erover leren. reproductie.
De belangrijke rol van planten beseffen is vooral noodzakelijk omdat klimaatverandering al een enorme invloed heeft op ze. Winkel legt uit dat door klimaatverandering het geologische gebied waarin planten groeien veranderd is. Sommige planten vergroten hun leefgebied naar het noorden en verdwijnen in het zuiden, omdat ze warme, maar niet te hete plekken zoeken. Andere planten passen zich aan aan dit door-de-mens-veroorzaakte-fenomeen. Die planten komen steeds minder vaak voor.
In de doorlopende online exhibitie Reflections, no plant – no planet, over illustraties van de impact van klimaatverandering op planten, staat ook een tekening van Winkels hand. Ze koos deze enorme orchidee omdat deze mediterrane soort twee jaar geleden in de Nederlandse duinen is gevonden! Meer informatie over deze bijzondere vondst vind je In haar boek Hyancintorchis.
Ondanks de grimme kant van klimaatverandering, heeft Winkel, net als Jane Goodall, altijd hoop. Zo gelooft ze bijvoorbeeld dat de jongste generatie veel meer open staat voor het maken van veranderingen in hun leefstijl en -gewoonten. Misschien, met kleine stappen, halen we met zijn allen een veel groter doel.
Leer meer over Winkels werk op haar website, of volg haar Instagram, @esmeewinkel, voor de laatste updates van de studio.
0 Reacties
Geef een reactie